Asyik buat sil4p, gadis ini sering men4ngis tiap kali ke kelas memandu… paling t4kut nyaris I4nggar cikgu

SETIAP orang pasti pernah lalui det1k cem4s dalam hidup mereka.

Begitu juga dengan seorang gadis yang sering meng4lirkan air mata sewaktu ke kelas memandu.

Rakaman video yang dimuat naik oleh gadis berkenaan memaparkan kompilasi gambar dia men4ngis disebabkan satu ins1den yang berlaku di pusat latihan memandu.

Bercakap kepada mStar, Irdina Ahmad Nazri, 22, berkata, video yang dimuat naik di aplikasi TikTok itu sekadar mengimbau kembali kenangan sewaktu mengh4diri kelas memandu di sebuah pusat latihan memandu di Gombak pada Mac lalu.

Irdina sepatutnya mengambil uj1an memandu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pada Julai, namun terpaksa dit4ngguhkan kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Video tu adalah kompilasi gambar waktu saya ke kelas memandu pada bulan Mac lalu dan sepatutnya ambil ujian JPJ pada Julai, tetapi ia terpaksa dit4ngguhkan kerana PKP.

“Pada bulan Ogos lalu ada pengumuman meng4takan bahawa pusat latihan memandu akan dibuka semula.

Irdina mula mengambil kelas mem4ndu pada Mac 2021.

“Jadi saya pun teringatlah tak lam4 lagi mesti kena ambil ujian JPJ, sajalah nak throwback kenangan waktu belajar memandu.

“Saya memang banyak men4ngis sepanjang belajar memandu, cikgu selalu tegvr kerana asy1k buat kesil4pan yang sama sahaja. Belajar bawa kereta manual ni memang agak sus4h sikit sebab banyak benda nak kena tekan,” kata pelajar Ijazah Sarjana Muda Pengiklanan di sebuah universiti di Shah Alam, Selangor

Cerita Irdina, dia pernah terlibat dalam satu ins1den apabila hampir mel4nggar seorang guru memandu yang berada di simpang sewaktu memandu di dalam lit4r.

Bagaimanapun lelaki tersebut semp4t meng3lak dan menasihatkan Irdina selepas kejadian itu.

“Nak dijadikan cerita, saya ada kelas memandu lima jam straight bermula dari pukul 8 pagi pada 9 Mac. Jadi pukul 7 pagi lagi saya dah sampai di pusat latih4n memandu dan tak sempatlah nak sarapan.

“Kelas pula pada pukul 12 tengahari dan sepanjang tempoh latihan tu saya memandu dalam keadaan perut kosong. Waktu nak belok ke simpang tiba-tiba saya tertek4n minyak, sepatutnya masa tu kena tekan brek.

Irdina menulis nota dan menjadikan beb3rapa video tips pemanduan di YouTube sebagai persediaan untuk mengambil ujian memandu JPJ.

“Masa tu hampir nak terlangg4r seorang cikgu memandu lelaki berusia 30an yang berada di simpang tersebut, nasib baiklah dia sempat meng3lak.

“Cikgu tu kemudian masuk ke dalam kereta dan menasihatkan saya, dia ada juga tanya dah makan ke belum? Mungkin sebab tak makan lagi,” katanya yang menetap bersama keluarganya di Hulu Kelang, Gombak.

Ketika kejadian, guru memandu Irdina pula hanya memerhati kej4dian tersebut dari dalam litar dan tidak dapat membantu untuk mengawal kereta.

Terkejut dengan apa yang berlaku, anak kedua daripada tiga beradik itu meng4lirkan air mata sewaktu ditegur oleh guru memandunya.

“Waktu tu memang takutlah, kemudian cikgu saya pula masuk dalam kereta dan tegvr perbu4tan saya. Dia kata saya kena bertanggungjawab atas kereta yang dipandu jika berlaku sebarang keros4kan.

Kalau boleh chill je waktu memandu dan jangan p4nik, rajin-rajinlah tengok YouTube untuk tip serta cara pemanduan yang betul.

IRDINA AHMAD NAZRI

“Lagilah rasa cvak bila dia cakap macam tu, sampai men4ngis. Cikgu cakap dia tak nak ajar dah kalau saya buat lagi kesil4pan macam ni.

“Sebenarnya ada betul apa yang cikgu saya cakap tu, dia cuma nak jal4nkan tugasnya dan pastikan pelajarnya selamat,” ujarnya.

Irdina yang bakal menduduki ujian JPJ pada 20 Oktober nanti berpesan kepada mereka yang bakal mengambil lesen kereta untuk banyakkan berlatih mem4ndu dan merujuk video pemanduan di internet.

Dia juga berharap agar dapat memiliki sebuah kereta transmisi automatik suatu hari nanti.

“Bagi mereka yang bakal meng4mbil ujian JPJ dan nak belajar memandu tu, pastikan anda semua makan terlebih dahulu sebelum ke kelas.

Irdina akur dengan tegvran guru mem4ndunya dan cuba memperbaiki cara pemanduan.

“Kalau boleh chill je waktu memandu dan jangan p4nik, rajin-rajinlah tengok YouTube untuk tips serta cara pemanduan yang betul.

“Saya pun sebenarnya banyak bel4jar daripada video sebab dekat rumah semua guna kereta auto,” katanya.

Sumber : mStar

About admin

Check Also

Mee Goreng Bertukar Tan4h Li4t Berul4t, Ramai Dah ‘Kena’ Di Gerai Berh4ntu Parit-Manong

Lelaki ini berk0ngsikan pengalam4n ser4mnya apabila bekerja sebagai pemandu lori hampir 10 tahun. Seperti yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *