Berkhwin dgn laki kaya umur 68thn, 7 thn lgsung xnk sntuh aku. Akhirnya suami mengaku hnya buat aku sebagai

Foto sekadar hiasan. Kisah benar ini di kongsikan seorang wanita kami. Ikuti kisah ini di bawah semoga memberi pengajaran kepada semua. Perkahwinan dengan Zamarul (bukan nama sebenar) bukanlah perkahwinan pertama buat Aida (bukan nama sebenar), 45.

Wanita itu mengenal erti kehidupan berumah tangga sejak berumur 16 tahun lagi, malah dia sudah menimang dua cahaya mata seawal pada usia 18 tahun.

Genap usianya 36 tahun, Aida sudah berkahwin kali ketiga selepas dia bercerr4i dengan suami pertama dan suami pula kedua mnnggal dunia.

Bagi perkahwinan ketiga, Aida memilih seorang warga emas iaitu Zamarul, 68, selepas dia diperkenalkan dengan kakak lelaki itu.

Pada awalnya, dia tdak yakin untuk mendirikan rumah tangga dengan Zamarul.

Namun selepas dipujuk, pintu hati Aida terbuka untuk mencintai lelaki warga emas itu.

Sebulan selepas perkahwinan Aida dan Zamarul, wanita yang berasal dari negeri Pantai Timur itu mula hairan apabila suami langsung tdak menunjukkan minat untuk mendekatinya.

“Saya agak curlga apabila suami tdak langsung menyentvh saya seperti psangan yang sudah berkahwin.

Apabila ditanya, Zamarul tdak mahu menjawab dan sering mencari alasan dengan menukar toplk lain.

“Selepas mengambil masa ‘Kira kira tiga bulan untuk memujuk, Zamarul akhirnya mengaku bahawa dia sudah mti pcuk dan tdak mampu menunaikan nafkah batln kepada saya,” katanya ketika ditemui baru baru ini.

Menurut Aida, dia amat tersent4k dengan pengakuan suaminya itu malah berasa diri tertlpu apabila Zamarul tdak pernah langsung membuka mulut memaklumkan kepadanya mengenai perkara tersebut sebelum atau selepas mereka berkahwin.

Dari segi yang lain, kata Aida, Zamarul merupakan seorang suami yang baik apabila dia tdak pernah l0kek harta dan wang kepada dirinya.

Cerita Aida, sepanjang tujuh tahun perkahwinannya dengan Zamarul, dia boleh diibaratkan seperti jururawat apabila tanggungjawabnya hanya menyediakan ubat, makanan dan tempat tidur kepada suami.

Ujarnya lagi, Zamarul merupakan seorang hartawan yang memiliki banyak tanah, rumah yang disewakan dan harta penlnggalan keluarganya.

“Disebabkan itu, Zamarul tdak pernah kedekvt dengan saya.

Apa yang saya minta, semua akan dapat. Dia juga memberikan tanah dan sebuah rumah kepada saya.

“Zamarul juga balk budi pekerti dan tahu menjaga hati saya.

Dia juga mempunyai ilmu agama yang tinggi.
Banyak ilmu agama yang saya pelajari daripadanya terutama dari aspek pembacaan al-Quran,” katanya.

Menurut Aida, meskipun Zamarul memanjakan dengan harta, dia mengakui bahawa itu tdak cukup sebagai seorang isteri.

Katanya, ketika usia perkahwinan menjengah empat tahun, dia pernah meminta untuk bercerr4i.

Namun dit0lak oleh Zamarul kerana lelaki itu amat menyayanginya.

Pengakuan pAlsu

Ujar Aida, sebagai seorang isteri, dia merasa amat tertekan apabila tdak diberikan hak nafkah batin terhadapnya sehingga dia terpksa meminta cerr4i daripada Zamarul.

“Tdak boleh dinafikan, saya amat tertek4n.

“Saya pernah berkahwin dua kali sebelum ini dan suami sebelumnya mampu memberi nafkah batin, namun sebaliknya ketika bersama Zamarul.

“Sudahlah saya tidak< bekerja dan hanya menjalankan tanggungjawab sebagai suri rumah.

Hak nafkah batln yang sepatutnya diberikan oleh suami telah dinafikan atas faktor dirinya yang sudah mti pcuk,” katanya yang pernah melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan di Jepun suatu ketika dahulu.

Cerita Aida, dia pernah membawa Zamarul untuk berubat di hspital serta secara tradisional.

Namun penykit mti pcuk yang dial4mi suaminya itu tdak boleh dirwat.

Katanya, keadaan itu menyebabkan dia bertambah tertekan sehingga nekad untuk bercerr4i dengan Zamarul ketika usia perkahwinan mereka tujuh tahun.

“Saya terpksa menlpu Zamarul bahawa telah berzlna dengan lelaki lain semata mata untuk dia lepaskan saya.

Zamarul pada awalnya tdak percaya, namun selepas dides4k oleh anak anaknya, dia akur dan mencerr4ikan saya.

“Terus terang, saya langsung tdak menyes4l dengan perbuatan itu. Saya telah berfikir panjang sebelum membuat pengakuan p4lsu itu kepada Zamarul.

Saya berusia 45 tahun ketika itu, malah mempunyai naluri dan keinginan sebagai seorang isteri,” katanya.

SETIAP suami dan isteri mempunyai hak masing-masing yang perlu ditunaikan.

Susulan percerraian itu, Aida dicerr4ikan tanpa sebarang edah apabila dia langsung tdak disentvh Zamarul sepanjang tujuh tahun perkahwinan.

Cerita Aida, sewaktu prosedur percerr4ian, Hakim di mhkmah syariah telah memtuskan bahawa k3s cer4i tanpa ed4h yang dihadapi oleh dirinya jarang berlaku apabila dia mampu berthan dalam tempoh yang begitu lama.

“Hakim terkejut apabila saya mampu berthan sehingga tujuh tahun.

Hakim juga memaklumkan, kebiasaannya wanita yang baru berkahwin hanya akan bertahan selama beberapa bulan sahaja sekiranya suaminya mti pcuk,” katanya.
Selepas mereka bercer4i, anal< anal< Zamarul telah membuka fail di Mhkmah Syariah untuk menuntut kembali tanah dan rumah yang dihadiahkan oleh bapanya kepada Aida.
Bagaimanapun, Aida menang dalam perbicaraan itu apabila anal< anal< Zamarul ggal mengmukakan bukti kkuh sewaktu prosedur mhkmah yang mengatakan dia cur4ng sekali gus mereka tiada hal< untuk mendapatkan kembali tanah dan rumah itu.
Menurut Aida, dia kini bahagia dengan perkahwinan keempatnya bersama Shamsul, 69 (bukan nama sebenar) yang dikenalinya di Raub, Pahang.

Katanya, meskipun menjadi isteri kedua kepada Shamsul, lelaki yang juga bekas seorang bil4l itu mampu memberikan nafkah yang diperluknnya sepanjang dua tahun perkahwinan mereka.

“Biarlah saya hlna di mata anak anak Zamarul apabila mereka percaya saya cur4ng.

Mereka tdak tahu penderltaan saya selama tujuh tahun berkahwin tanpa diberikan nafkah batln. la amat menyeks4kan.

“Bagaimanapun, saya tahu Zamarul merupakan seorang suami yang baik. Saya tahu hati budinya.
Sedikit pun dia tdak pernah mengajar saya perkara yang tdak balk sepanjang kami berkahwin,” katanya.

Zamarul bagaimanapun telah mnlnggal dunia dua tahun lalu selepas diser4ng penyklt jantvng dan drah tnggi.

Nota: Artikel ini ditulis bukan untuk mengaibkan mana mana pihak, sebaliknya hanya untuk tujuan iktibar dan pengajaran semata mata.

lni antara re4ksi perhatin dari netizen untuk puan Aida.

Azhan Aziz – Nafkah batin itu keperluan tapi bukan kemestian. Cerita kehebatan seorang cikgu lelaki yang menahan nfsunya lebih 10 tahun lntaran isteri tersayang menghldap knser pangkal rahlm amat menyentvh jiwa. lni lah kasih sayang.

Jika suami atau isteri memahami erti kasih syg pasti keperluan bathin itu diutamakn. Tetapi andai salah seorang tdak mampu kerana maslah ksihatan maka t0lak ansur atau di t0lak beransur ansur boleh difikirkan…. l

Nuri Wisniewsld — Baguslah dia berkongsi pengalaman macam ni. Memang ada orang yang pentingkan diri, desperate nak berpsangan sehingga sanggup mngsakan orang lain (secara tat langsung).

Dah mti pucuk, ada maslah ksihatan tapi tetap nak beristeri. Kalau ikhlas nak beristeri setakat nak jadi nurse dia, eloklah berterus terang dari awal (biar bakal psangan dapat buat keputusan yang sudah difikirkan terbaik). Apa pun, tahniah kepada mngsa, dapat juga bekalan dunia.

Yuma Falma — Nafkah batin tk semesti “bersama”. Layanan, senthan, belaian, perhatian, itu baru betul. Yang menjaga em0si suami atau isteri.

Bersama tu seminggu sekali pun ok. Em0si tu hari hari kene maintain juga. Tk tahu la macam mana orang yang boleh fikir ‘hubungan intlm’ semata2 tu baeu nafkah batin . Slah tu.

Shamsuddin Tahir — Lelaki ni kadang kadang kalau yang dah berumur tapi masih ingin berumah tangga bukan kerana ‘hubungan intlm’ semata.

Dia pikir masa dia skit nanti sekurang nye ada orang menjaga nye nanti. Ada juga lelaki yang jenis setiap hari nal< bersama, isteri pulak talc l4rat nk layan. Macam macam, biasa la dunia kan. Huhu

Aragon Bolex — Kebanyakan warga emas baik lelaki atau perempuan kahwin nak cari teman hidup macam jururawat ke bodyguard yang boleh jaga skit pening, makan minum biasanya.

Harapkan adik beradik dah berumur belaka. Anak anak pula tengah belajar atau bekerja duduk jauh jauh dan ada komitmen dengan famili masing masing.

Ada lebih bait, masing masing berterus terang sebelum kahwin sebab psangan tu ada hak untuk tahu dan buat keputusan sesuai kehendak masing masing sebelum.

Sumber:livenewszone

About admin

Check Also

Mee Goreng Bertukar Tan4h Li4t Berul4t, Ramai Dah ‘Kena’ Di Gerai Berh4ntu Parit-Manong

Lelaki ini berk0ngsikan pengalam4n ser4mnya apabila bekerja sebagai pemandu lori hampir 10 tahun. Seperti yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *