Nak Ke L0kasi R4re, Dah Sampai Badan Mengg1gil Ser4m Sejvk …Terus Pat4h Balik

“F0B1A terus ya geng.”

Itulah kata-kata seorang g4dis setelah perasaan teruj4 untuk mandi di sungai bertuk4r menjadi ser4,m gara-gara satu su4ra di dalam hut4n.

Video yang dimuat naik oleh gadis berkenaan setakat ini meraih sebanyak 51,000 tontonan di aplikasi TikTok.

Bercakap kepada mStar, Nur Aziera Atasya Zolkhifly, 20, berkata, kej4dian berl4ku jam 11:30 pagi sewaktu dia dan rakannya Nur Diyana Kamal Rudin, 20, dalam perjalanan pulang dari sebuah sungai di Kledang Saiong, Perak.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Sebelum itu, mereka berdua mendaki Bukit Kledang dan selepas itu mer4ncang untuk meluangkan masa di sungai setelah lama berada di bawah Perintah Kaw4lan Pegerakan (PKP).

“Saya dengan Diyana baru lepas hiking dekat Bukit Kledang. Arah nak balik tu kami rancang nak singgah ke sungai di Kledang Saiong untuk rendam kaki je sebab dah lam4 tak pergi.

Aziera merakam detik perjalanannya menuju ke kawasan sungai tersebut bersama Diyana.

“Tapi sungai tu tutup pula, itu yang saya pergi ke satu lagi lok4si di dalam video tersebut. Rasa excited sangat sebab pernah nampak senior saya kongsi dekat Instagram Story dia, macam best tempatnya.

“Sebab itu juga saya terus buat video untuk mer4kam sepanjang perjalanan nak ke sana, tapi tak sangk4 lain pula yang terj4di,” katanya yang menetap bersama keluarga di Ipoh, Perak.

Lebih mesra disapa Aziera, katanya, mereka berdua tetap meneruskan perjalanan seperti biasa walaupun terd3tik peras4an ser4.m ketika lalu di beberapa kawasan menuju ke sungai tersebut.

Bagaimanapun mereka akhirnya sampai ke sungai yang tersembvnyi dan tidak diket4hui ramai itu setelah 15 minit berjalan di dalam hut4n.

“Masa dalam perjalanan saya tak ada rasa apa sangat, cuma ada beberapa bahagian je yang rasa macam ser4.m sejuk sikit. Sebab kawasan hutan kan suasananya svnyi.

“Tapi waktu itu kawan saya macam okay je nak teruskan perjalanan sebab masing-masing macam dah excit3d nak sampai ke sungai cantik tu.

Laluan kecil (anak panah kiri) yang mereka berdua gunakan untuk menuju ke kawasan sungai.

“Tempat itu memang agak ters0rok dan betul-betul nampak ada priv4si. Cuma ada la sedikit samp4h sar4p, mungkin sebab tak ada orang yang menjaga,” katanya yang merupakan pelajar Diploma Pengursan dan Teknologi Pejabat di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jengka, Pahang.

Walaupun sudah tiba di situ, Aziera dan Diyana hanya mengh4biskan kur4ng dari lima minit sahaja di lokasi tersebut kerana terdapat sekumpulan kanak-kanak sedang bermandi-manda dan tiada tempat yang lebih selesa untuk mereka berdua.

Namun dalam perjalanan pulang ke kereta, Aziera tiba-tiba terdengar bvnyi yang kuat namun tidak pasti sama ada ia suara bin4tang bvas atau m4khluk h4lus.

“Saya mula rasa t4kut sebab rasa macam ada sesuatu yang tak kena, bila nak patah balik bulv rom4 tiba-tiba naik. Masa tu saya memang terfikir bin4tang bu4s yang akan muncul.

“Sebab saya seorang je terdengar bvnyi yang ku4t macam bernaf4s dan bunyi seperti meng3ram. Kawan saya pun dah mula ris4u sebab t4kut kalau kami terses4t.

Aziera (kanan) mencapai tangan Diyana dan berjalan secep4t mungkin untuk ke kereta.

“Saya terus capai tangan Diyana dan terus jalan laju-laju. Tak nak beritahu Diyana dekat situ juga apa yang saya dengar, nanti dia jadi lagi c3mas.

“Memang mulut tak berhenti baca ayat Kursi dan ayat pelindung diri sepanjang perjalanan balik. Alhamdulillah selamat keluar dan sampai kereta selepas 20 minit berjalan,” katanya yang merupakan anak jati Perak.

Menurut Aziera, dia terus memberitahu kedua ibu bapanya Azizah Zolkhifly, 61, dan Zolkhifly Shaari, 67 tentang apa yang telah berlaku sebaik sampai sahaja di rumah.

Dia meng4ku kesil4pannya kerana tidak meminta izin mereka untuk ke kawasan tersebut tanpa ditemani sesiapa.

“Memang kena m4rah la sebab pergi pun berdua dan last minute bagitahu mereka. Ibu ayah dah pesan awal-awal, lepas ni el4kkan pergi ke kawasan hut4n dan tempat bah4ya macam tu.

“Mereka risau kalau kami tiba-tiba ses4t atau kena s0rok dengan m4khluk lain, sebab t4kut kita ni k4cau tempat tinggal mereka.

“Kalau tiba-tiba ada ‘pak bel4ng’ memang tak boleh nak l4ri ke mana dah, sia-sia je tak jumpa famili,” tambahnya.

Setelah berdepan kejadian yang cem4s itu, anak bongsu daripada enam beradik ini ser1k untuk masuk ke hut4n tanpa pengawasan ibu bapa.

Jelasnya lagi, faktor keselam4tan adalah penting walaupun ketika sedang berser0nok.

“Kalau nak pergi mana-mana pastikan beritahu ibu bapa dan yang paling pent1ng sekali dapatkan keben4ran daripada mereka.

“Jangan beritahu l4st minute, sebab sekurang-kurangnya mereka tahu kita dekat mana sekiranya ada apa-apa yang terj4di. Tak semua tempat vir4l cantik yang kita tengok di media s0sial tu sel4mat untuk kita pergi.

Diyana (kiri) tidak tahu yang Aziera terdeng4r bvnyi kvat ketika mereka berada di dalam hut4n.

“Keselam4tan diri itu penting, jangan la terlalu ikutkan n4fsu nak berser0nok je. Kalau rasa masih nak jumpa famili, jagalah diri.

“Sebab kita tak tahu macam-macam boleh jadi bila dah masuk kawasan hut4n yang tanpa penj4ga,” katanya.

Sumber : mStar

About admin

Check Also

Mee Goreng Bertukar Tan4h Li4t Berul4t, Ramai Dah ‘Kena’ Di Gerai Berh4ntu Parit-Manong

Lelaki ini berk0ngsikan pengalam4n ser4mnya apabila bekerja sebagai pemandu lori hampir 10 tahun. Seperti yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *