[Video] Ramai Terkejut Dengar Suara Bayi Menangis, Rupanya Bunyi Bvrung Ini

Bunyi kicauan burung adalah satu daripada keindahan alam yang boleh kita nikmati. Namun, ia boleh bertukar menjadi ser4m apabila bunyi burvng itu seakan bunyi tangisan bayi.

Manakan tidak, secara tiba-tiba terdengar tangisan bayi ketika berada di dalam hutan, memang boleh merem4ng satu badan.

Seperti video yang dikongsikan di laman Twitter Taronga Zoo mengenai seekor burung di sebuah zoo di Australia yang mempunyai kebolehan untuk meniru suara seakan bayi yang menangis.

Video tersebut telah menjadi tul4r dan meraih lebih 800 ribu tontonan oleh warganet kerana ‘keajaiban’ yang dimiliki oleh burung yang bernama Echo itu.

Menerusi video, Echo dilihat sedang hinggap di atas sebatang kayu sambil menj3rit dengan suara tangisan bayi.

“Mesti anda tidak menjangkakan bunyi ini! Anda tidak mendengar ‘sesuatu’, bvrung lyrebird Echo kami ini memiliki kemampuan yang luar biasa untuk meniru pelabagai suara termasuk tangisan bayi!” tulis Taronga Zoo.

Menurut Autralian Museum, burung itu adalah spesis burung Lyrebirds yang merupakan pakar meniru dalam hampir semua bunyi di sekitarnya. Termasuklah bunyi gergaji mesin, kereta serta bunyi binatang lain seperti sal4kan anj1ng dan kicauan burvng lain.

Meninjau ke ruangan Twitter, warganet turut meluahkan rasa ‘ser4m’ mereka kerana tangisan burung itu begitu sama dengan tangisan bayi sebenar. Jika mendengarnya di hutan, pasti ada yang menyangka bunyi tersebut adalah usikan m1stik!

“Kalau dalam hutan dengar, memang berterabur lah orang lari…”

“Aku tetap akan berhusnuzon tu bunyi nat4ng ni even tak ada dekat Malaysia…”

“Tak sempat dah nak fikir suara bvrung ke apa…”

“Mau terkucil kalau tengah camping dalam hutan ni…”

“Scary g1la auto demam seminggu tak bangun-bangun…”

Sumber: Twitter Taronga Zoo / SiakapKeli

About admin

Check Also

[Video] Sanggvp Bah4yakan Diri Demi Sesuap Nasi, Lelaki Cuci Longkang Tersvmbat Di Tengah Lebuh Raya Dipuji Ramai

Tak semua orang sanggup membah4yakan diri demi sesuap nasi lebih-lebih lagi kerja yang dilakukan adalah …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *