Jumpa Segulung Duit RM100 Di Stesen Minyak Dan Ramai Cuba ‘Claim’ Tapi Lelaki Bijak Berjaya Cari Pemilik Asal

Seorang lelaki yang dikenali sebagai Syazwan Khalid yang menemui segulung duit RM100 stesen minyak di Ulu Tiram, Johor Bahru. Atas sikap jujur dan baik hati, dia telah memuat naik foto duit tersebut di dalam akaun FB dia untuk cuba mencari pemilik wang berkenaan.

 

Assalamualaikum. Tengah jalan ke tempat kerja, saya jumpa segulung duit.
lokasi di station minyak Petronas Ulu Tiram JB. mungkin pemiliknya terjatvh waktu awal pagi. Jumlah agak besar. Terfikir mungkin ini nafkah seorang bapa untuk keluarganya.

Kalau ada sesiapa yang terc1cir, boleh pm saya dengan syarat sebutkan jumlah sebenar. Dan beberapa soalan akan ditanya supaya saya dapat jumpa tuan pemilik. Kalau ada yang meneka, pun salah sebab ada sesuatu dalam duit.

Pada 8 Julai, dia memberitahu bahawa jumlah wang yang dijumpainya itu agak besar dan berkemungkinan milik seorang ketua keluarga. Dia memuat naik status di Facebooknya agar dapat menjumpai pemilik asal.

Namun, sesiapa yang mengaku sebagai pemilik asal perlu memberitahu jumlah wang tersebut dan beberapa perkara lagi kerana di dalam gulungan wang itu terdapat sesuatu benda. Hal ini bagi memastikan dia benar-benar memulangkannya kepada pemilik yang sebenar.

Alhamdulillah, jumpa pemilik sebenar
Alhamdulillah. Allah mudahkan urusan dan jumpakan duit ini dengan empunya.

Dengan penceritaan abang ni, terbaik. Sangat detail dan tak henti-henti dalam yakinkan saya bahawa dialah pemilik sebenar. Cara cerita yang sopan. Tak memaksa, sabar dan tak henti-henti luahkan rasa syukur. Diulang tanpa jemv kronologi bagaimana wang nya tercicir.

Abang ni pun dah berkeluarga, selain anak anak yang masih bersekolah dan ada juga baby yang masih menyusu. Beliau menceritakan bahawa saat itu benar-benar buntu dalam kewangan dan terus ikhtiar mendapatkan sumber untuk menyara keluarga.

Setelah 2 hari yang penuh uji4n. Hidup ini ada dua pilihan mungkin Allah nak uji adakah kita betul taat atau sebaliknya.

Selepas dua hari, akhirnya dia bertemu dengan seorang lelaki yang merupakan pemilik sebenar wang berkenaan. Lelaki berkenaan menceritakan segalanya dengan begitu jelas tentang bagaimana duit itu boleh tercicir. Oleh kerana lelaki berkenaan dapat menjawab semua soalan yang diajukan dengan tenang dan sabar, Syazwan percaya bahawa lelaki berkenaan merupakan pemilik asal duit itu.

Yang minta secara h4ram, bertaubatlah
Alhamdulillah juga berkat doa kawan kawan yang bantu viral sampai 10k, yang bantu nasihat, yang bantu share kan dalam whatsapp dan group.

Kepada yang meminta secara har4m dan tid4k amanah. Bertaubatlah. Bila aku tanya detail, kau m4rah m4rah aku, kata tak halalkan dunia akhir4t dan rampas hasil titik peluh suami. Usah cakap bab agama dengan aku. Kau belajar dulu adab bertanya macamana. Tanya pun macam g4mpang. Laju je kata duit kau.

Terima kasih semuanya.perasaan gembira dapat memulangkannya hanya Allah yang tahu.

Tambahnya lagi, ada sesetengah pihak yang tid4k bertanggungjawab mengaku mengatakan diri mereka pemilik sebenar. Apabila diajukan soalan bagi mendapat kepastian, mereka bertindak mar4h dan menjawab tanpa adab. Dia bersyukur kerana akhirnya dia dapat berjumpa dengan pemilik sebenar dan memulangkan sejumlah wang itu kembali.

Sumber: Syazwan Khalid

About admin

Check Also

[Video] Sanggvp Bah4yakan Diri Demi Sesuap Nasi, Lelaki Cuci Longkang Tersvmbat Di Tengah Lebuh Raya Dipuji Ramai

Tak semua orang sanggup membah4yakan diri demi sesuap nasi lebih-lebih lagi kerja yang dilakukan adalah …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *