“Itu Zam4n Kejah1Ian Saya” Pemuda Penuh T4tu Di Wajah Nekad Berhijrah Di Bulan Ramadhan

Meskipun dipenuhi t4tu pada wajah, tldak menjadi pengh4Iang buat seorang pemuda menjadi tetamu ALLAH dengan mengunjungi masjid setiap hari di kampung Semarang. Pemuda berusia 21, bernama Ahmad Nur Kusuma Yuda lebih dikenali sebagai Yuda, Iapor majalah terkemuka. Svsuk wajahnya kelihatan menyer4mk4n namun ketika bertutur suaranya lembut.

Yuda memberitahu, memiliki t4tu itu sejak kecil lagi ketika zaman nak4Inya. “Semasa di sek0lah rendah, saya pelajari pendldikan agama dan tinggaI asr4ma. Namun meIarikan diri kerana berasa terk0ngkong.

“Saya pulang ke rumah, akhirnya terjeb4k dengan aktiviti tldak berm0ral dan menyertai kumpuIan pvnk. “Waktu itu, saya gemar cuba benda baru. Saya merantau ke Semarang, kemudian ke Jakarta. Terus ke Merauke, Bali dan Aceh. Di Bali pernah mahu menjadi tvkang t4tu,” katanya.

Namun pada Ramadan tahun lalu, semuanya berubah apabila dia seolah tersedar dari mlmpi. “Semasa bulan Ramadan, saya mula merenung masa hadapan saya. Kemudian terdetlk untuk berubah menjadi insan lebih baik. “Walaupun sekarang telah memilih untuk berhijrah, saya tldak berni4t untuk membu4ng t4tu.

“Saya tldak menyesaI, kerana itu zaman kejahiIan saya. Apa yang utama, saya telah kembali ke jalan yang benar,” ujarnya. Yuda kini tinggal di Semarang bersama keluarganya mengakui pr0ses perubahan dalam dirinya tldak mudah dan penuh dengan rlntangan.

“Semasa datang ke masjid, orang ramai kelihatan takvt dan pandang ser0ng dengan saya. Namun Iama keIamaan, akhirnya, kira-kira sebulan mereka sudah mulai terima,” katanya. Kini Yuda membantu menguruskan M4sjid Jami Al-Istiqomah, Jalan Kusuma Wardani, Pleburan. “Saya mahu dekat dengan ALLAH, bersolat. Saya juga mendalami il.mu agama dan sedang menghafal 24 juzuk al-Quran. “Dapat juga bertemu dengan para pend4kwah untuk mempelajari ilmu d4kwah,” katanya.

Video:

Sumber : Youtube Trans97

About admin

Check Also

[Video] Sanggvp Bah4yakan Diri Demi Sesuap Nasi, Lelaki Cuci Longkang Tersvmbat Di Tengah Lebuh Raya Dipuji Ramai

Tak semua orang sanggup membah4yakan diri demi sesuap nasi lebih-lebih lagi kerja yang dilakukan adalah …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *